به پایگاه پرسمان جامع عالِمون خوش آمدید , مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران این مجموعه.
3 نفر آنلاین
0 عضو و 3 مهمان در سایت حاضرند

هويت طلبگی : تفاوت هويت طلبگی و ز ی طلبگی

0 امتیاز
4 بازدید

بسمه تعالی
إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ لِي عَنْ تَدْبِيرِي وَ بِاخْتِيَارِكَ لِي عَنِ اخْتِيَارِي


هويت طلبگی
تفاوت هويت و ز ی :
به مجموعه نگرش ها، ويژگی ها و روحيات «هويت » فرد و آنچه وی را از ديگران متمايز می کند، هويت شخصی گفته می شود.
بروزات بيرونی و تجليات خارجی طلبه است «ز ی» و از هنجارهای حاكم بر سيمای مشهود طلبه در منظر
ديگران و تصوير آشكار او در اجتماع كاوش می كند.
اين كه طلبه خود را چگونه بنماياند و چه تصويری از
خود در چشم ديگران ترسيم كند؟
- هويت فردی و صنفی
- مردم دو دسته اند
1 - - من أدعية يوم عرفة/ إقبال الأعمال )ط القديمة( ج 1 ص 943
-1 بی هدف، هوسران و باری به جهتی/
سرگردان/ اهل هوی / لذتجوئی مقطعی
هوای نفس:
کسی که می داند و خلاف دانسته خود عمل می کند،
در حقيقت نتوانسته دست از هوای نفس خود بردارد و
ترجيح دهد. » خوش « را بر » خوب «
من اتبع هواه أص مه و أذله و أضله /غرر
قال علی )ع(:من اومأ الی متفاوت خذلته الحيُل
أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلََٰهَهُ هَوَاه وَأَضَلَّهُ اللََُّّ عَلَىَٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ
عَلَىَٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىَٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ
مِن بَعْدِ اللََِّّ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
-2 هدفمند)متقين(
افرادی که خوبی را بر خوشی مقدم می دارند بالطبع
اهدافی را در نظر گرفته اند و متناسب با آن تصميم
می گيرند و اقدام می کنند و بالطبع از يک سری
هوس ها اجتناب می کنند
ضرورت انتخاب هدف و فرايند آن:
انتخاب هدف متفرع بر نوع نگرش است که مؤثر بر
تصميم گيری است و هدف بر عملکرد و سبک زندگی
انسان تاثير می گذارد
پيش از آنکه کارت را انتخاب کنی سرمايه ات را
بشناس؛ چون اگر در خودت يک ميليارد سرمايه
سراغ داشته باشی قطعا به کارهای بزرگتر روی می
آوری و به کارهای کوچک قانع نمی شوی
برای شناخت سرمايه ها ... سرمايۀ تو بيش از بقال
شدن و کارگر شدن و کارمند شدن است. تو می توانی
انسان باشی و انسان بسازی، تو استعداد هايی داری
بی نهايت، پس بايد کاری را شروع کنی تا بی نهايت،
نه برای يک روز و دو روز و يک عمر./ ع ص
خاصيت طلبه چيست؟
هدف در طلبگی چيست؟ / انسان
سازی
هدف زندگی انسان در نگاه توحيدی همان هدف
آفرينش است )رسيدن به سعادت جاودانه و کمال
انسان که همان قرب به خداوند است(
اهداف انبياء
)ايه نفر و /و من احسن قولا ممن دعی ...(
الامام علی عليه السلام : قال رسول اللَّ صلی اللَّ عليه
و آله : اللهم ارحم خلفايی ! )ثلاثا( قيل يا رسول اللَّ ،
و من خلفائک ؟ قال : الذين يبلغون حديثی و سنتی ، ثم
يعلمونها امتی.
فی بصائر الدرجات عَنْ أَبِي عَبْدِ اللََِّّ ع قَالَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ
وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِرْهَماً وَ لَا
دِينَاراً وَ إِنَّمَا وَرَّثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ شَيْئاً
مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَ ظاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ
تَأْخُذُونَهُ فَإِنَّ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ فِي كُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا يَنْفُونَ
عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ
». الْجَاهِلِينَ 2
اصلی ترین هدف بعثت/هدف کلان انبیاء /
چشم انداز: إقامه جامعه توحیدی)سعادت
انسان(
وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا أَنِ اعْبُدُوا اللََّّ وَ اجْتَنِبُوا
الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللََّّ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ
الضَّلالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ
) الْمُكَذِّبِينَ )نحل: 93
اقامه توحيد، اقامه عدل و اخلاق و ... را در پی دارد
2 11 نادر من - بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى اللَّ عليهم ج 1
الباب و هو منه أن العلماء هم آل محمد ص ..... ص : 11
)لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ
وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ(. سوره حديد آيه 2۲
عناصر تشکيل دهندۀ هدف نبوت و هويت طلبگی:
دريافت وحی و تبليغ و اقامه آن
کسب علم و تبليغ و اقامه آن
نکاتی پيرامون علم:
1 ( اهميت علم و عالم در تعاليم دينی
2 ( منظور از علم = شناخت قران و کلام
اهلبيت ع )ليتفقهوا فی الدين(
خُذُوا مِنْ كُلِّ « : قَوْلَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذْ قَالَ
عِلْمٍ أَرْوَاحَهُ، وَ دَعُوا ظُرُوفَهُ، فَإِنَّ الْعِلْمَ كَثِيرٌ وَ الْعُمُرَ
» قَصِيرٌ 9
حضرت اميرالمومنين )عليه السلام( فرمودند:
9 نزهة الناظر و تنبيه الخاطر 3 المقدمة -
من أخذ دینه من أفواه الرجال أزالته الرجال و من «
» أخذ دینه من الکتاب و السنّه زالت الجبال و لم یزل 4
» یا کمیل، لا تأخذ الّا عنّا تکن منّا « : همچنین فرمودند 5
امام سجاد )علیه السّلام( :
إن دین الله لا یصاب بالعقول الناقصه و الآراء «
الباطله و المقائیس الفاسده و لایصاب الّا بالتسلیم،
». فمن سلّم لنا سلم و من اقتدی بنا اهتدی 6
شرّقا و غربا، فلا تجدان «: ) حضرت امام باقر )علیه السّلام
» علما صحیحا الّا شیئا خرج من عندنا أهل البیت 7
ما من ش ى الا و فيه كتاب أو « :) إمام صادق)علیه السّلام
» سنّة 8
9 ( لزوم ضابطه مند بودن فهم دين)روشمندی(
امير المؤمنين در خطبه 11 نهج البلاغة:
4 - 192 حديث 99412 / 22 ، وسايل الشيعه 21 / روضه الواعظين 1
5 - . 233 حديث 1 / تحف العقول، 111 ، بحارالانوار 14
6 - 924 حديث 3 / کمال الدين 1
1 - 32 / 933 حديث 9، بحارالانوار 2 / اصول کافی، 1
8 - . اصول كافی، ج 1، ص ۲3 ، باب الرد الی الكتاب و الس نة، حديث 4
وَ رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلًا مُوضِعٌ فِي جُهَّالِ الْأُمَّةِ عَادٍ فِي «
أَغْبَاشِ الْفِتْنَةِ عَمٍ بِمَا فِي عَقْدِ الْهُدْنَةِ قَدْ سَمَّاهُ أَشْبَاهُ النَّاسِ
عَالِم اً وَ لَيْسَ بِهِ بَكَّرَ فَاسْتَكْثَرَ مِنْ جَمْعٍ مَا قَلَّ مِنْهُ خَيْرٌ
مِمَّا كَثُرَ حَ تى إِذَا ارْتَوَى مِنْ مَاءٍ آجِنٍ وَ ]اكْتَنَزَ[ اكْتَثَرَ
مِنْ غَيْرِ طَائِلٍ جَلَسَ بَيْنَ النَّاسِ قَاضِياً ضَامِناً لِتَخْلِيصِ
مَا الْتَبَسَ عَلَى غَيْرِهِ فَإِنْ نَزَلَتْ بِهِ إِحْدَى الْمُبْهَمَاتِ هَيَّأَ
لَهَا حَشْواً رَ ثا مِنْ رَأْيِهِ ثُمَّ قَطَعَ بِهِ فَهُوَ مِنْ لَبْسِ الشُّبُهَاتِ
فِي مِثْلِ نَسْجِ الْعَنْكَبُوتِ لَا يَدْرِي أَصَابَ أَمْ أَخْطَأَ فَإِنْ
أَصَابَ خَافَ أَنْ يَكُونَ قَدْ أَخْطَأَ وَ إِنْ أَخْطَأَ رَجَا أَنْ
يَكُونَ قَدْ أَصَابَ جَاهِلٌ خَبَّاطُ جَهَالاتٍ عَاشٍ رَكَّابُ
عَشَوَ اتٍ لَمْ يَعَضَّ عَلَى الْعِلْمِ ضِرْسٍ قَاطِعٍ ]يُذْرِي [ -
يَذْرُو الرِّوَايَاتِ ]إِذْرَاءَ[ ذَرْوَ الرِّيحِ الْهَشِيمَ لَا مَلِيٌّ وَ اللََِّّ
إِصْدَارِ مَا وَرَدَ عَلَيْهِ وَ لَا ]هُوَ[ أَهْلٌ لِمَا ]فُوِّضَ [ قُرِّظَ بِهِ
]إِلَيْهِ [ لَا يَحْسَبُ الْعِلْمَ فِي شَيْ ءٍ مِمَّا أَنْكَرَهُ وَ لَا يَرَى أَنَّ
مِنْ وَرَاءِ مَا بَلَغَ مَذْهَباً لِغَيْرِهِ وَ إِنْ أَظْلَمَ عَلَيْهِ أَمْرٌ اكْتَتَمَ
بِهِ لِمَا يَعْلَمُ مِنْ جَهْلِ نَفْسِهِ تَصْرُخُ مِنْ جَوْرِ قَضَائِهِ
الدِّمَاءُ وَ تَعَجُّ مِنْهُ الْمَوَارِيثُ ، إِلَى اللََِّّ أَشْكُو مِنْ مَعْشَرٍ
يَعِيشُونَ جُهَّالًا وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ
مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ وَ لَا سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لَا
أَغْلَى ثَمَناً مِنَ الْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَ نْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا
» عِنْدَهُمْ أَنْكَرُ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفُ مِنَ الْمُنْكَر
و در خطبه 78 می فرماید:
وَ آخَرُ قَدْ تَسَمَّى عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ فَاقْتَبَسَ جَهَائِلَ مِنْ «
جُهَّالٍ وَ أَضَالِيلَ مِنْ ضُلَّالٍ وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ أَشْرَ اكاً مِنْ
حَبَائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلِ زُورٍ قَدْ حَمَلَ الْكِتَابَ عَلَى آرَائِهِ وَ
عَطَفَ الْحَقَّ عَلَى أَهْوَائِهِ يُؤْمِنُ النَّاسَ مِنَ الْعَظَائِمِ وَ
يُهَوِّنُ كَبِيرَ الْجَرَائِمِ يَقُولُ أَقِفُ عِنْدَ الشُّبُهَاتِ وَ فِيهَا وَقَعَ
وَ يَقُولُ أَعْ تَزِلُ الْبِدَعَ وَ بَيْنَهَا اضْطَجَعَ فَالصُّورَةُ صُورَةُ
إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَيَوَانٍ لَا يَعْرِفُ بَابَ الْهُدَى فَيَتَّبِعَهُ
» وَ لَا بَابَ الْعَمَى فَيَصُدَّ عَنْهُ وَ ذَلِكَ مَيِّتُ الْأَحْيَاء
فی الكافي عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قالَ: دَخَلَ رَسُولُ
اللََِّّ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا
فَقِيلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ
بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَيَّامِ الْجَاهِلِيَّةِ وَ ا لأَشْعَارِ
الْعَرَبِيَّةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِيُّ ص ذَاكَ عِلْمٌ لَا يَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ
وَ لَا يَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ
مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ
» فَضْل 9
4 ( تبيين نظام آموزشی حوزه های علميه
-1 مرحله کسب آشنايی اجمالی با اصطلاحات علم
-2 مرحله تبديل آشنايی به تسلط تفصيلی و به
دست آوردن آشنايی با ادله
3 92 باب صفة العلم و فضله و فضل العلماء - - الكافي )ط الإسلامية( ج 1
..... ص : 92
-9 مرحله تبديل آشنايی با ادله به تسلط تفصيلی بر
اساس يک مبنا
-4 مرحله تسلط بر مبانی مختلف و به فعليت
رسيدن مهارت و صاحب نظر شدن
۲ ( تبيين فرايند آموزش
فرايند کسب مهارت و ملکه در هر يک از علوم
حوزوی به شرح زير تعريف شده است، که تکرار و
تمرين در همۀ اين مراحل، نقش بی بديل دارد:
پيش مطالعه حضور در محضر استاد مطالعه- - -
مباحثه خلاصه نويسی مرور هفتگی - -
)تقوای عمومی و تقوای
صنفی(
زهد: )بی رغبتی به دنيا(
شيخ بهايی:
است » زل ت « بی عين علم، آن » عزلت «
است » عل ت « ور بود بی زای زهد، آن
خلوص نيت:
وَ قَالَ رَسُولُ اللََِّّ ص مَنْ تَعَلَّمَ عِلْماً مِمَّا يُبْتَغَى بِهِ وَجْهُ
اللََِّّ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَتَعَلَّمُهُ إِلَّا لِيُصِيبَ بِهِ عَرَضاً مِنَ الدُّنْيَا
لَمْ يَجِدْ عَرْفَ الْجَنَّةِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 11
قَالَ ص مَنْ تَعَلَّمَ عِلْماً لِغَيْرِ اللََِّّ وَ أَرَادَ بِهِ غَيْرَ اللََِّّ فَلْيَتَبَوَّأْ
مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ.
وَ قَالَ ص لَا تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ لِتُمَارُوا بِهِ السُّفَهَاءَ وَ تُجَادِلُوا
بِهِ الْعُلَمَاءَ وَ لِتَصْرِفُوا وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ وَ ابْتَغُوا بِقَوْلِكُمْ
مَا عِنْدَ اللََِّّ فَإِنَّهُ يَدُومُ وَ يَبْقَى وَ يَنْفَدُ مَا سِوَاهُ كُونُوا يَنَابِيعَ
الْحِكْمَةِ مَصَابِيحَ الْهُدَى أَحْلَاسَ الْبُيُوتِ سُرُجَ اللَّيْلِ جُدُدَ
الْقُلُوبِ خُلْ قانَ الثِّيَابِ تُعْرَفُونَ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ وَ تُخْفَوْنَ
فِي أَهْلِ الْأَرْضِ.
و لینذروا قومهم(
طلبه حقيقی کسی است که هم چون پيامبر و امامان
معصوم عليهم السلام دغدغه هدايت و ارشاد
مردم در او وجود داشته باشد.
11 98 باب 3 استعمال العلم و الإخلاص في - - بحار الأنوار )ط بيروت( ج 2
طلبه و تشديد الأمر على العالم ..... ص : 23
ق و علی خدمتک جوارحی و اشدد علی العزيمة
جوانحی
شعار طلبگی:
» ما آمده ايم تا راه را برای قدسيان باز کنيم «
تفاوت عالم و عابد
خروجی های حوزه های علمیه مستقیم یا غیر مستقیم به تبلیغ و اقامه
دین بر می گردد مانند:
- تدريس علوم مرتبط با دين
- پژوهش و توليد علم دينی
لکن هيچيک از عناصر پيش گفته و غير آنها )تقوا،
معنويت، تفقه و اجتهاد، لباس، تبليغ دين و خدمت به
دين و ...( به تنهای هويت طلبگی را تشکيل نمی دهد
، بلکه همه اينها هم اگر کنار هم باشد باز هم طلبه
نيست مگر با ضميمۀ يک چيز که جوهرۀ طلبگی
است و آن عبارت است از اينکه شخص خود را
کند)همه ساعات شبانه روز، بدون باز » وقف برای دين «
نشستگی(
انبياء الهی در راه هدايت مردم سر از پا نمی
شناختند و همه هم و غم آنان ارشاد و دستگيری
معنوی مردم بود .
فاذا فرغت فانصب و يکی از ادله تلبس همين
است.

سوال شده 23 شهریور 1398 در هویـــت طلبـــگی توسط admin (مدیر کل سایت) (88,500 امتیاز)

لطفا وارد شده یا عضو شوید تا بتوانید سوال بپرسید

...